Det var så Innotrans 2016

– mere transport end innovation.

Det er altid noget interessant at tage med hjem fra Innotrans. Der er rigtigt meget business as usual – i bedste fald med bittesmå forbedringer. Der er også masse salgstale og en gang imellem tænker man da lige om det nu også kan være rigtigt (”Tunisia Train is future”, ”Passion for sawing and milling”). Og det er alt sammen godt nok. Men så er der også de små ting, hvor man tænker at det er en rigtig nyhed eller en smart løsning.
Fra den sidste afdeling faldt jeg i år over:
Køretråd med firmastempel på oversiden. Meget simpelt, men ikke set før. Når nu kobbertyvene snart ikke kan finde de store mængder kabel på jorden mere, kunne de jo finde på at vende blikket opad. Med lidt kendskab til hvordan systemet virker kan man godt stjæle noget køreledning, hvilket vil give helt andre driftsforstyrrelser end noget forsvundet returkabel. Så måske en idé til at gøre det sværere at slippe af med – alternativ til DNA-spray.
cebcba3beeaa91204d9c940b231822e3

En lille ret simpel device til at lime på henover isolerklæbestød som giver en alarm når stødet er mekanisk defekt. Tre år gammel opfindelse, nu monteret på 10.000 stød i Italien og under fuld udrulning. Til forbedring af kanalregulartiteten (på udvalgte strækninger) indtil SP har været forbi.
Køretråd med indbyggede kredsløb (!) for detektering af slid. For stor slid => brudt kredsløb => alarm. Hvordan man fremstiller sådan en sag kan jeg ikke begribe og det ville Hitachi da heller ikke fortælle om. Men de ville gerne fortælle at systemet bruges på noget af Shinkansens infrastruktur.
c46d6e33c89c911edb35bb44204f9a25

En lydbølgebaseret togdetektering beregnet til tænding af overkørsler. Netop SIL4-godkendt. Som alternativt tændsted eller som et ekstra lag sikkerhed.
– og strømaftageren fra ToyoDenki, der bryder med alle fastlåste tanker om hvordan en strømaftager ser ud – men som alligevel bruges til 320 km/h
– og den geniale låseskive fra Nord-Lock, som EBA-godkendt løsning på møtrikker der ryster løs
– og noget god viden om specialtilpasset design af Li-ion batterier til forskellige traktionsformål
– og det første rigtige komercielle brændselscelletog Coradia iLint
Og så fik jeg selvfølgelig også lige et kig på Aarhus Letbanes Variobahn #2 – det bliver godt.

Vi ses dernede også i 2018
/Niels