Innotrans-indtryk 2018

I år havde jeg defineret et tema for den ene dag: Tovejskøretøjer for vedligeholdelse og måleudstyr for spor og køreledning.

Dag to browsede jeg igennem resten af messens infrastruktur- og teknologi-afdelinger og af almindelig nysgerrighed også forskellige andre emner, teknologiske udviklinger og dimser.

Alt hvad der hedder ’health monitoring’, ’intelligent sensors’, ’diagnostics’ og lignende er i vild vækst – det kan vel ikke overraske i en tid hvor alle taler om Big Data og IoT, men det var ret markant i år, hvordan digitaliseringen bevæger sig ind på banen.

Indtryk, lidt eksempler på stort og småt:

  • Et utroligt range af tovejskøretøjer fra det helt simple til større køretøjer med mandskabsmodul og bogie-løsning. Her nogle favoritter:

2-vejs 1  2-vejs 2 2-vejs 3

  • Skinnesvejsning ved induktion – virkelig spændende device udviklet og under fortsat udvikling i samarbejde med Network Rail. Efter eget udsagn bedre svejsekvalitet end brændstuksvejsning (“men vi kan ikke bevise det for man kan ikke finde svejsningerne bagefter!“), og med kun 1/3 effektbehov med deraf afledte fordele for vægt af nødvendigt udstyr. Leverandør: Mirage Rail.
  • Svejserobot til pålægssvejsninger – det er jo set før, men denne var handy og virkede nemt operationel til præcisionssvejsninger på ’frogs and nose’. Leverandør: CTF
  • Enkel skru-på device til måling af aksellast statisk/dynamisk med laserteknologi og fin repræsentation af opsamlede data. Nu er det heller ikke nyt med den slags – BDK har arbejdet i flere år med ALC –  men alligevel fascinerende at systemet er så præcist, at det kan registrere et tryk med en tommelfinger på en UIC60-skinne. Leverandør: Innotec systems.
  • Spændende at høre om Aarsleff Rails ret ambitiøse og fremskredne udviklingsprojekt for egen målevogn som to-vejskøretøj
  • Et utal af devices og leverandører, som kan lave præcisionsscanninger af køreledningsanlæg, skinneoverside, fritrumsprofil mv. Fra håndudstyr på under 10 kg til højhastighedsmåling med fuld dataopsamling.
  • Køreledningmåling: Flere systemer som udover højde, siksak og kontaktkraft også kan måle køretrådsslid inkl. finde punktslid ved høj hastighed. Gnistdetektering strømaftager/køreledning med foto og GPS-koordinater – overflødige data renses fra inden en overskuelig datamængde videresendes.
  • Måling på koblerdrevs drejningsmoment under drift. Koblet på SCADA-anlægget kan man få en alarm for for højt moment (vedligeholdelse kræves) eller for for lavt moment (bolte ikke spændt – motor kører og skifter indikering i kørestrømscentralen, men kobler omstiller ikke). Måske egnet for retrofitting på de gamle koblerdrev? Leverandør: SDCEM
  • Til at putte i maven på køreledningsfri eltraktion: Hybrid mellem batteri og supercap på enkeltcelleniveau. Leverandør SPSCAP – under CRRC
  • Fra den lavpraktiske ende en ny type beskyttelsesrør til kabler som kan erstatte traditionelle klik- og lynlåsrør: To opslidsede rør som omklamrer hinanden med indgreb i en speciel korrugering – virkede smart og stabil. Leverandør: FIP Systems

Og meget, meget, meget mere.

Prisen for messens længste ord går til Wiebe for
Langt ord
– men det var i sandhed også en lang maskine.

Prisen for messens bedste nørdede far-joke (og der var flere kandidater) går til DB for
Let me
Noget andet er så at deres Ideenzug-mockup rummede megen nytænkning om indretning af tog og tilhørende underholdningstilbud. Med mit rygte udi far-jokes følte jeg mig ansporet til at prøve at toppe DB – så nedenfor ser du mig foran en UFWL nyde en kop ’cafe lathe’ – først for sent indså jeg, at det naturligvis skulle have været et profilbillede…

cafe lathe

Vi ses dernede i 2020

/Niels