Året 2024

Så er det tid til at fortælle lidt om 2024 – der er relativt meget cut&paste fra 2023 🙂

Arbejdet
Antal forskellige kunder (defineret ved CVR-nr.)                          : 17
Antal forskellige projekter/opgaver – fra under 10 t til over 200 t : 30

Ligesom i 2023 kan jeg skrive, at jeg aldrig før haft så mange forskellige kunder eller projekter i løbet af ét år; Det betyder ikke, at det har været ekstraordinært travlt, blot at den gennemsnitlige opgavestørrelse har været lidt mindre – der har været mange små opgaver i år.

Omsætningsfordeling af arbejde på kundetype:


Årets omsætningsfordeling på kundetyper har kun udviklet sig lidt de sidste 3-4 år, og er stadig OK velbalanceret ift. det jeg betragter som ideelt. Andelen af timer for Banedanmark er ligesom i 2023 en smule for høj ift. risikospredningen, men er dog OK og tæt nok på de ønskede / kontraktuelle 50 %.

Bortset fra Banedanmark er det arbejde for både rådgivere, entreprenører, Trafikstyrelsen og kommuner, der fylder kalenderen. I 2024 har Lokaltog og Nordjyske Jernbaner også fyldt noget, men til gengæld har der været meget lidt AsBo-arbejde. Arbejdet for Trafikstyrelsen leveres igennem en underrådgiverkontrakt til TÜV SÜD, men indholdet er det samme som de sidste over 10 år.

Der er kommet ikke mindre end 4 helt nye aldrig-før-kunder i butikken i 2024 – en infrastrukturforvalter, en ejendomsudvikler en kommune og et forsyningsselskab, og faktisk er en femte også i pipeline til primo 2025. I alt 11 nye kontrakter i 2024 er det blevet til, heraf en fornyelse for 2024-2025 + 2 optionsår af resursekontrakten for Banedanmark.

Samlet set er omsætningsspredningen på de forskellige kunder, herunder forskellige kunder under samme CVR-numre, således god, og spredningen på de forskellige projekter har været tilpas. Men ligesom i 2022 og 2023 har der været lidt flere samtidige projekter end hvad der er optimalt ift. at have en arbejdsdag uden for mange skift.

Fordeling af fakturerbare timer på opgavetype defineret som:
• “Planlægning og projektering” omfatter traditionelle projektaktiviteter i planlægningsfase, definitionsfase, programfase og detailfase – jernbaneprojekter og letbaneprojekter
• ”Specialistarbejde” omfatter fagassessment, normarbejde (assessment hhv. udvikling) og egentlige tekniske specialistopgaver
• “Bygherrerådgivning” omfatter procesbistand, teknisk sekretær-bistand mv. ift. organisering af og aftaler om banevendte anlægs- og driftsforhold, samt konsulentydelser
• ”Myndighedsarbejde” omfatter arbejde direkte for myndigheder samt projektarbejde som myndighedskoordinator på sikkerhed og interoperabilitet. Inkluderer lead-, men ikke fagassessment
• ”Projekteringsledelse og granskning” omfatter deltagelse i projekteringsledelse på bygherreside samt uafhængige granskninger af definitions- og programfaserapporter, udbudsmaterialer mv.
• “Andet” er resten, herunder tilbudsbistand, undervisning, bistand til markedsadgang og deltagelse i advisory board.

Omsætningsfordeling af arbejde på opgavetype:

Fordelingen af opgavetyper er god på både indhold og risikospredning. Indholdsmæssigt har det omfattet vidtforskellige ydelser, i udvalg:

• Teknisk normnørderi af forskellig art
• Kursusafholdelse i fritrumsprofiler
• Almindelig kørestrømsprojektering (som underrådgiver)
• Projekteringsledelse, adskillige projekter, hos Banedanmark. Særligt har to af de pt. mest markante projekter – KURI og Kh forenkling – fyldt en del.
• Bygherrerådgivning og kravspecifikation for ladeinfrastruktur for Lokaltog
• Kyge Kyst restarbejder og forberedelse af det sidste store banekrydsningsprojekt
• Afvigelsesbehandling for DSB for normafvigelser i værkstedsprojekter
• Med i arbejdsgruppe for TSI ENE-verifikation af gl. køreledningsanlæg til 200 km/t og analyse af resultater, opfølgning med NoBo mv.
• Diverse udviklingsopgaver i Banedanmark
• Bygherrerådgivning vedr. adskillige banenære 3. partsbyggerier
• Myndighedsgodkendelse for letbanesikkerhedsmæssigt signifikant byggeri
• CSM-fagassessment diverse projekter

Der har ikke været så meget tryk på ‘efteruddannelsen’ i år, men Banekonferencen og Innotrans er altid sikre mål for deltagelse, og har også været det i år.

2025 ff
Ingen planer om ændringer.