Så skete det. I mandags blev den nye fritrumsnorm BN1-166 endelig frigivet til umiddelbar ikrafttræden. En tiltrængt opgradering af en af banens mest basale tekniske sikkerhedsregler og en kæmpe tilfredsstillelse for mig.
Det hele begyndte i 2014, vistnok som følge af en konstatering af, at den daværende danske kinematiske referencelinje i et mindre område blev overskredet af den interoperable GB kinematiske referencelinje. Det måtte der naturligvis gøres noget ved og samtidig var der kommet CEN-standarder, EN15273-serien, med definition af forskellige profiler og tilhørende beregningsregler, så det var oplagt at begynde en harmonisering af de specielle danske fritrumsregler op imod EU-reglerne og de nye standarder.
I 2014 blev jeg hyret af daværende TSA fritrum til at gennemføre fritrumsprofilberegningerne til dansk infrastruktur iht. EN15273. Det begyndte med nærstudier af Ole Aabergs meget grundige bog ”Profilmål”, som forklarer beregningsprincipperne bag de nu udgåede fritrumsregler (”det gule hæfte”). Herefter en tilsvarende nærlæsning af EN15273-3, og udvikling af et regneark, hvor man både kan tegne de fleste profiltyper, beregne fritrumsprofiler iht. EN15273 og lave parameterstudier på fritrumsbetydningen af forskellige parametervalg. Der var utroligt mange forståelsesmæssige aha-oplevelser i den proces.
De første 15 udkast af BN1-166 skrev jeg som ”teknisk sekretær” for TSA i perioden 2014-2017. Undervejs blev bekendtgørelsen om køretøjers tekniske kompatibilitet revideret i 2016 og i den forbindelse blev den danske kinematiske referencelinje også revideret så den blev konsistent med både interoperable profiler og det internationale DE3-profil. Den nye reviderede danske kinematiske referencelinje kom med i BEK 1465/2016. Dette i konsistens med de forudsætninger og beregninger som blev udført ifm. normrevisionen. I 2024 blev kompatibilitetsbekendtgørelsen revideret igen (til BEK 863/2024), og tager nu også hensyn til særlige profilbestemmelser ved hastigheder 200-250 km/t – som selvfølgelig også er konsistente med den nye BN1-166.
Oprindeligt var det planen, at fritrumskravene for den øverste del af fritrumsprofiler skulle videreføres uændret, men i 2022-2023 fik jeg lov til at arbejde med en omskrivning af denne del af normen også. Det blev til en fuldstændig omskrivning i både struktur og principper – en omskrivning der gør implicitte forudsætninger eksplicitte og som sikrer, at grænsefladen mellem fritrum og kørestrømsanlæg og hensyn til TSI ENE bliver tilgodeset.
Alt i alt markerer normens ikrafttræden afslutningen på et langt og for mig superlærerigt forløb. Læs den grundigt – og ring hvis du har brug for et kursus 😊
Vi ses derude
/Niels