Batteritog, DSB og spildt mælk

Et indspark i debatten. Så er der igen skriverier om batterier i tog ifm. elektrificeringen af hovedbanerne. Denne gang vist nok trigget af Knud Erik Andersens blogpost i Børsen d. 5. august http://borsen.dk/opinion/blogs/view/17/4194/batteridrift_af_tog__skal_dsb_overhovedet_raadgive_staten.html. Her stilles der spørgsmål ved DSB’s svar til Folketingets Transportudvalg vedr. muligheden muligheder i batterier ift. elektrificeringen; http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/337/1655058.pdf . I den forløbne uge var der … Læs mere Batteritog, DSB og spildt mælk

Efterlysning

Trafikkoder søges. Vi mangler en overordnet udmelding fra sektorpolitisk niveau på, hvilke strækninger der skal have hvilke ydeevneparametre på lang sigt. Det er ikke nok at forholde sig til hastigheder/rejsetider (læs: Timemodellen), og det kan ikke være rigtigt, at man fra projekt til projekt skal definere hvilke ydeevneparametre/trafikkoder der skal være gældende for et projektet, … Læs mere Efterlysning

Kabeltrugsvelle

Anvendelsesbetingelser er formaliseret. Samtidig med de nye spornormer har Banedanmark pr. 1. april frigivet en ny revision af GAB Spor. Med denne GAB er anvendelsen af kabeltrugsveller blevet formaliseret med tilhørende anvendelsebetingelser. Jeg har ageret teknisk sekretær for særdeles tværfaglig gruppe i Teknisk Drift i arbejdet med at få fastlagt anvendelsesbetingelserne endegyldigt. Dette har indebåret … Læs mere Kabeltrugsvelle

State of the Nation

2016-udgaven er FRIgivet. Med olympisk frekvens har FRI nu for tredje gang udgivet infrastrukturens ”State of the Nation”. Det lyder måske en kende prætentiøst, men meningen er god, og meningen er at lave en saglig vurdering af landets infrastruktur – eller som de selv skriver: ”FRI’s State of the Nation-rapport er en beskrivelse af tilstanden, … Læs mere State of the Nation